sammen er vi

Søppel som instrument

Gjenbruk er så mangt. Her ser vi på hvordan man kan bruke søppel som instrumenter. 

Dette kan kan brukes som intro, eller mellomspill på en av sangene, eller som et helt eget innslag i en forestilling. Dette er spesielt virkningsfullt hvis man benytter store “instrumenter” som tar litt plass og lager mye lyd (tønner, vaskemaskin, grill osv.), eller store søppelkasser med hjul. Dette kan tematisk knyttes sammen med bærekraftsmålene på mange måter. 

Søppelinstrumenter

Det er alltid moro å spille på trommer og rytmeinstrumenter, men det er kanskje enda gøyere å lage egne utradisjonelle rytmeinstrumenter av søppel. 

 

Sett av tid til å utforske alle lydene man kan lage av ting vi kaster. Det kan være store ting som sykkel, tønne, rør, barnevogn, vaskemaskin, bilhjul, grill, trillebår osv. Eller små ting som plastemballasje, papirpose, melkekartong, avis, bruskork og spiker. 

 

Kanskje det er mulig å ta en tur på nærmeste søppeldynge. Der er det mye spennende. Eller gi alle i oppgave å ta med «instrumenter» fra en søppelkasse hjemme. Barna kan gjerne forberede seg litt hjemme og utforske mulighetene i instrumentet. 

I en forestilling

I en oppsetning er det svært virkningsfullt hvis man midt under forestillingen, eller til og midt inni en av sangene, avbryter det hele med å komme med store søppelinstallasjoner, gjerne fra ulike steder i rommet. Slå løs på instrumentet, eller etabler en rytme/groove med en gang.

Store søppelkasser

Store søppelkasser på hjul som gjerne står utenfor skolen, eller kirken, er også fine instrumenter å slå på, og lokket lager en veldig tøff lyd. Rull inn flere store søppelkasser, og slå i vei. Og så kan man plutselig åpne lokket og hente opp flere mindre søppelinstrumenter som man kan spille på, før man putter det tilbake, og spiller seg ut av rommet igjen.

Øve godt på forhånd

Det kan ta tid å øve inn ulike rytmer med mange barn. Det er derfor lurt å gjøre ting så enkelt som mulig. Lær noen enkle rytmiske grunnfigurer. Varier med sterkt/svakt, fort/sakte, eller soloer fra enkeltpersoner, eller mindre grupper. Det er lurt med en leder som dirigerer og peker på hvem som skal spille.

 

Dette er en aktivitet man kan jobbe med gjennom et helt år/semester, eller det kan være et prosjekt på tre samlinger 

  • Samling 1: øve med klapping og snakke om søppelinstrumenter
  • Samling 2: lage instrumenter
  • Samling 3: øve på instrumentene

Sjekk også ut